כיצד שומרים על בריאות העיניים בעבודה מול מחשב?

המאמץ הקשור בעבודה מול מסך המחשב אינו נחשב למסוכן או בעל תוצאות לטווח ארוך, אולם עלול לגרום לאי-נוחות ולתופעות הדורשות התייחסות, רפי רייזר אופטומטריסט מומחה והמנהל המקצועי של רשת מכבי ממבט ראשון מסביר איך לעבוד נכון מול מחשב:

העבודה מול מחשב הפכה להיות עבור רבים מאיתנו חלק בלתי נפרד משגרת היום-יום. צפייה מרובה ולא נכונה במסך המחשב עלולה לגרות לתופעות רבות כגון: עיניים אדומות, יבשות וכואבות, ראייה מטושטשת או כפולה, ראייה מטושטשת לטווה הרחוק, כאבי ראש, הבזקי צבע בשדה הראייה לאחר הפניית הראש מהמסך, רגישות יתר לאור, צוואר נוקשה ובעיות גב.

האדם ממצמץ בממוצע פעם אחת בכול חמש שניות. המצמוץ הטבעי נועד לתת לעין חומר סיכה להמשך פעילות תקין. בזמן העבודה מול מחשב מצטמצם באופן ניכר מספר המצמוצים, אפילו עד לרמה של מצמוץ אחד בדקה! המשמעות היא פחות חומר סיכה לעין והתוצאה- עיניים יבשות ואדומות ותחושה של חול בעיניים.

טיפים לעבודה נכונה מול מחשב:

מנוחה

כדאי להפנות את המבט מן המסך מדי עשרים דקות ולהביט למרחק עשרים מטרים או יותר למשך עשרים שניות לפחות.

מדי פעם כדאי להישען אחורה ולעצום את העיניים למספר שניות על מנת לתת להן מנוחה.

מידי שעה יש לעשות הפסקה מסודרת, לקום מהכיסא ולהלך קצת על מנת לחלץ עצמות, להזרים את הדם ולתת לעיניים לנוח.

 

סביבת עבודה

יש למקם את המסך כ-45-75 ס"מ מהעיניים. רבים מרגישים שהמרחק הנוח ביותר הוא "מרחק נגיעת יד".

על החלק העליון של המסך להיות בגובה העיניים או מעט נמוך מהן, כך שניתן יהיה להביט על המסך מלמעלה למטה. במידה והמסך יהיה מעט גבוה יותר תמצאו את עצמיכם נאלצים להרים מבטכם לעברו- מרשם בדוק למתח וכאבים בצוואר.

יש למקם את לוח המקשים מול המסך. אם תמוקם המקלדת מעט הצידה או בזווית, יאלצו העיניים להתמקד בכל פעם באופן שונה, תהליך שעלול לגרום לעייפות העין.

מומלץ לשים את ניירות העבודה על מעמד ליד המסך, בגובה ובזווית דומה. באופן זה העיניים אינן נאלצות לשנות את המיקוד מהמסמך למסך וחוזר חלילה.

מומלץ להשתמש בפונטים גדולים.

יש לשמור על מסך נקי מאבק שכן הלכלוך מטשטש ניגודים ותורם לסנוור והשתקפויות.

תאורה

השתקפות של אור במסך המחשב מאמצת מאוד את העיניים ומומלץ להימנע מכך. על מנת לבדוק איזה אור משתקף במסך שלכם, כבו את מסך המחשב והביטו בו, כך תוכלו לראות איזה אור משתקף במסך.

מקמו את המסך כך שמקורות האור המסנוורים יהיו בצד המסך, במקביל לציר המבט למסך. עדיף לסגור את מקורות האור שמגיעים מעליכם. לעיתים מעט הטייה של המסך יכולה לפתור את בעיית ההשתקפות.

מומלץ לסגור וילונות או תריסים כדי למנוע השתקפות של אור השמש.

באופן כללי רצוי שהתאורה הכללית בחדר תהיה כהה יותר מהצבע הלבן המופיע על המסך בעת עבודה על המחשב.

משקפיים ועדשות מגע

למי שעובד שעות ארוכות מול מחשב, כדאי ורצוי להשקיע בעדשות מגע שמותאמות לכך. רוב עדשות המגע אינן מתאימות לעבודה ממושכת מול מחשב אלא לשיפור הראייה לטווח ארוך/ קצר או לקריאה. לכן, רוב העדשות המותאמות אינן אופטימליות לעבודה מול מחשב

בעיה בולטת נוספת עלולה לצוץ בקרב מרכיבי משקפיים בעלות עדשות ביפוקל, הנאלצים למתוח את צווארם כך שיוכלו להסתכל על מסך המחשב דרך החלק התחתון של המשקפיים שלהם.

תזונה

העשרת התפריט בירקות עליים ירוקים וסגולים כגון" תרד, ענבים, אוכמניות, ועוד, מסייעת במניעת התנוונות הרשתית. נמצא כי לנגזרות של ויטמין A המצויים במזונות אלה יש תפקיד חשוב בשמירה על הרשתית.